Hideo Kojimas tidlige kamp for historiefortelling i videospill

Hvordan en visjonær formet spillmediets narrative potensial.
Tekst: Óscar Ontañón Docal
Publisert 2024-12-26

Allerede i spillverdenens barndom, da 2D-piksler dominerte scenen, drømte Hideo Kojima om noe større. Ifølge en kommentar han nylig ga i podcasten After 6 Junction 2, møtte Kojima motstand da han foreslo at videospill kunne fortelle meningsfulle historier. På den tiden avfeide utgivere og utviklere historiefortelling som irrelevant, og Kojima og teamet hans måtte kjempe en hard kamp for å bevise det motsatte.

Kojimas engasjement for visjonen hans gikk langt utover det vanlige - han skal ha lest over 300 bøker for å forbedre ideene sine, og han betalte til og med for ressurser av egen lomme. Hans tro på å forene interaktivitet med overbevisende fortellinger førte til slutt til banebrytende titler som endret bransjen for alltid.

I ettertid er det fascinerende å forestille seg hvordan spillandskapet kunne ha utviklet seg hvis Kojima hadde gitt opp drømmen sin. Ville historiefortellingen i videospill ha nådd dagens høyder uten hans tidlige innsats?

Hva mener du - hvordan ville spillbransjen sett annerledes ut i dag uten Kojimas utholdenhet?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake