I 2024 godkjente Kinas nasjonale presse- og publikasjonsadministrasjon (NPAA) et rekordhøyt antall spill - 1416 for å være nøyaktig - noe som markerer den høyeste godkjenningsraten på fem år. Denne økningen i godkjenninger gjenspeiler en økning på nesten 32 % sammenlignet med 2023, da bare 1075 spill ble godkjent. Økningen kommer etter en betydelig nedgang i 2022, da antallet godkjenninger falt til rundt 500. De fleste av spillene er hjemmeproduserte, og 1306 av dem er utviklet i Kina, mens bare 110 kommer fra utenlandske utviklere.
Denne trenden understreker Kinas blomstrende innenlandske spillmarked, der utviklere i økende grad produserer suksessrike titler som Black Myth: Wukong, som har fått internasjonal oppmerksomhet. Selv om spillsalget i Kina har økt med 7 % i år, fortsetter landet å håndheve strenge reguleringer. For eksempel kan spillere under 18 år bare spille spill i én time i helgene og på helligdager.
Til tross for Kinas robuste spillscene møter vestlige spill betydelige barrierer når de prøver å komme inn på markedet. I kontrast til dette falt salget av nye spill med 29 % i Europa i 2024. Hva tenker du om at kinesiske spill så lett finner veien til Vesten, mens vestlige spill sliter med å bli godkjent i Kina?
Hva tror du - vil denne trenden fortsette i årene som kommer?