Vil gjøre spillet mer tilgjengelig

Men Dark Souls II skal fortsatt være vanskelig
Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2012-12-18

Takket være en artikkel i spillmagasinet Edge, har et lass med ferske detaljer om det nylig annonserte Dark Souls II har nå sett dagens lys.

For det første forklares det at Dark Souls II har vært under utvikling siden september 2011, og at spillet kommer til å bli lekkert å se på. Faktisk trekkes det paralleller til storheter som Watch Dogs og Star Wars 1313, to spill som tok pusten fra publikum under E3-messen i sommer.

Samtidig skal spillverdenen være omtrent på samme størrelse som i forgjengeren, men konseptet er derimot noe annerledes. Mer bestemt ønsker kreativ leder Tomohiro Shibuya å leke med tidsbegrepet, i et spill som skal være mer tilgjengelig enn tidligere:

- Tilgjengelighet for nye spillere som ikke har prøvd Dark Souls, er definitiv et hett tema. Jeg har ikke lyst til å kaste dem inn i Dark Souls umiddelbart, men heller gi dem en god introduksjon i hva spillet er, og hvordan det burde spilles, forklarer Shibuya.

- Forhåpentligvis vil dette føre til at folk blir hekta med én gang, uten at de umiddelbart blir straffet av spillets systemer, fortsetter han.

At spillet skal bli lettere er en av kjernefansens største bekymringer, men det ser heldigvis ut som dette nye fokuset på tilgjengelighet ikke skal gå på bekostning vanskelighetsgraden. Shibuya ønsker heller at opplevelsen skal være lettere å forstå for nye spillere, samtidig som kjernen i serien bevares.

Dark Souls II har for øvrig ikke fått noen slippdato enda, men vi krysser fingrene for en 2013-lansering.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake