2024 har ikke vært snill mot videospillverdenen i det hele tatt, da vi så rekordoppsigelser og til og med sliter med inntektene, som det er rapportert om av VGC. Det sies at spesielt i Storbritannia falt videospillinntektene faktisk med 4,4 %, ned til 4,6 milliarder pund, og årsaken til dette er på grunn av de stadig skiftende måtene vi konsumerer spillunderholdning på.
Den største bidragsyteren til fallet kom fra det fysiske markedet, som effektivt krasjet i 2024, med bare 324,4 millioner pund generert fra salg av boksespill i Storbritannia, noe som er en svimlende nedgang på 35% fra 2023.
Det digitale markedet stagnerte stort sett, med et samlet fall på 1% som resulterte i 4.29 milliarder pund generert på PC, konsoller og mobile enheter. Spesifikt bemerkes det at salget av PC-spill falt med 5%, konsoller med hele 15%, mobil økte litt med 2.6%, og abonnementer så en sterk vekst ved å øke med 12%.
Som forventet var årets største spill i Storbritannia EA Sports FC 25, som klarte å sende 2,9 millioner enheter bare i landet, men det viktigste å merke seg er at det sies at 80% av dette salget kom fra digitale kopier, noe som ytterligere uttrykker hvordan fysiske spill er i ferd med å bli en relikvie fra fortiden.
Dette fallet i omsetning betyr også at den en gang så dominerende videospillsektoren for andre år på rad ikke har klart å slå film- og videobransjen i Storbritannia, noe den pleide å gjøre med lukkede øyne. Kanskje 2025 vil få ting tilbake på sporet med mange store og spennende AAA-prosjekter planlagt i løpet av året.