Derfor gikk det galt for THQ

- Selskapet gjorde for mange grove feil
Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2013-02-01

Hvis vi skal tro tidligere THQ-president Jason Rubin finnes det ingen intrikat forklaring på undergangen til selskapet han en gang ledet. Konkursen var heller en konsekvens av flere dårlige avgjørelser de siste årene:

- Jeg tror ikke det er riktig å skylde på overordnede endringer i spillbransjen. Alle triple-A-utgivere har vært under hardt press, og THQ hadde alle muligheter til å overleve hadde det ikke vært for en rekke store feilskjær, forklarer Rubin i et intervju med spillsiden MCV.

Han tar dog ikke på seg skylden for disse feilene selv:

- Desverre ble disse feilene gjort lenge før jeg ble en del av selskapet. Jeg snakker om enorme tap knyttet til uDraw og massive tap rundt nettrollespill som aldri så dagens lys. Selskapet holdt dessuten fast ved barnespill og familiespill lenge etter mobiler og tablets i realiteten hadde overtatt markedet, og utilstrekkelige spill som Homefront ødela det som var igjen av selskapets gode navn og rykte. Det ble for mye negativitet, og det ble for vanskelig å sikre gode avtaler med utviklere, fortsetter Rubin.

Han understreker deretter at han og kollegaene hans jobbet hardt for å sikre gode avtaler for selskapets utviklere, når konkursen omsider var et faktum. Han ble derfor veldig glad da Crytek tilbød seg å ansette utviklerne hos Darksiders-studioet Vigil Games, det eneste studioet som ikke ble kjøpt opp i auksjonsrunden:

- Når Crytek forhørte seg om Vigil etter auksjonen satt jeg dem gladelig i kontakt med studioet. Jeg er veldig glad på Dave Adams (sjefen for Vigil Games red.anm.) og teamet hans' vegne, og jeg ønsker dem all lykke i fremtiden.

Hva Jason Rubin planlegger for sin egen fremtid er uvisst, men en bransjeveteran som Rubin (han var blant annet med på grunnleggingen av Naughty Dog) har helt sikkert gode muligheter andre steder i spillindustrien.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake