Crytek skal ikke lage Darksiders

Vigil-utviklerne skal brukes til andre ting
Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2013-02-05

Etter litt om og men slapp utviklerne hos Vigil Games unna med skrekken da THQ ulike studioer og merkevarer ble solgt i forrige uke. Selv om ingen kjøpte studioet ble nemlig hele staben ansatt av tyske Crytek, for å bemanne deres nye avdeling i Austin.

Dette betyr imidlertid ikke at Crytek planlegger et nytt spill i Darksiders-serien med det første:

- Vi hadde valgt Austin som plasseringen for USA-avdelingen vår, og vi trengte et ettektivt team av eksperter som kunne drive studioet. Når det er sagt ønsket vi ikke å kjøpe opp og fortsette Darksiders-serien da denne ikke passer med vår strategi, forklarer Crytek-sjef Cevat Yerli i et intervju med GamesBeat.

- Da jeg hørte at THQ ikke hadde fått solgt Vigil Games, og at de ansatte ville miste jobbene sine, bestemte jeg meg for å dra ned dit for å snakke med dem. Jeg ville se om de var interessert i å slutte seg til vår målsetning, en målsetning som er betydelig annerledes enn den de har hatt tidligere, fortsetter Yerli.

Likevel vil han ikke totalt utelukke et Darksider-lignende spill en gang i fremtiden:

- Det er ikke slik at vi har bestemt oss for et gitt spillkonsept. De kommer til å jobbe med det David (David L. Adams - tidligere Vigil-sjef og nå leder av Crytek USA red.amn.) og resten av teamet har mest lyst til, avslutter Yerli.

Crytek har ved flere anledninger forklart at de ønsker å satse fullt og helt på gratisspill etter lanseringen av Crysis 3 senere i februar. Vi antar at dette også gjelder for Austion-avdelingen.

Les også: Crytek med egen spilltjeneste.

Å spille som selveste Døden er altså ikke noe Crytek kjente seg igjen i.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake