Metafor: ReFantazios kampregissør mener "turbaserte spill har en lang fremtid foran seg"

Etter Baldur's Gate III og Metaphor: ReFantazio ser det ikke ut til at turbaserte kampspill er på vei noe sted.
Tekst: Alex Hopley
Publisert 2025-03-25

Selv om noen kanskje synes det er kjedelig å se tiden stoppe så snart de går inn i kamper er det mange som elsker en pause fra rask action og liker turbaserte kamper, noe som er bevist av nylige suksesser som Baldur's Gate III og Metaphor: ReFantazio.

I en samtale med PC Gamer snakket Kenichi Goto, kampregissøren for Metaphor: ReFantazio, om fremtiden for rollespill, og hvor han tror sjangeren vil gå. "Jeg tror ikke det handler om hvilken som er bedre enn den andre: Jeg tror både turbaserte kamper og actionkamper kan sammenfalle og leve i samme atmosfære," sa han.

De siste årene har vi sett at turbaserte systemer er utdaterte, noe Goto kan forstå selv om han ikke er enig i det. "Som skaperen selv følte jeg at det begynte å bli utdatert. Og jeg begynte å se reaksjoner fra spillere og fans på at det begynte å bli utdatert."

Men det betyr ikke at turbaserte systemer ikke kan tilpasse seg og vise seg å være like fornøyelige for moderne spillere. "Jeg tror det er mulig å holde selv en gammeldags spillsjanger frisk ved å identifisere hva moderne brukere vil ha og ikke miste av syne hva man ønsker å oppnå," sier Goto. "Jeg tror personlig at turbaserte spill har en lang fremtid foran seg."

Liker du turbaserte kamper like mye som live action?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake