I det nylig annonserte Thief skal vi få et gjensyn med luringen Garrett, som vi alle vet er en særdeles kapabel type. Likevel har ikke utviklerne fokusert på å presentere en drapsmaskin, men heller en mestertyv.
Kommentaren kom fra Adam Badke hos utvikler Eidos Montreal, som et motsvar på bekymringsmeldinger fra fansen. De har nemlig vært urolige for retningen spillet har tatt og fryktet at det neste kapitelet vil skille seg for mye fra originalspillene.
Disse bekymringene er grunnløse hevder Badke, som siterer kollega Nicolas Cantin i blogg nnlegget sitt:
- Det er ikke riktig å si at vi prøver å gjøre Thief mainstream, eller at vi skal gjøre Garrett mindre gotisk. Dette er ikke tilfelle, forklarer Cantin.
- Referansene mine var til et tidligere Garrett-design vi prøvde internt, og ikke Garrett slik han fremstod i de tidligere spillene. I vårt første designforslag satset vi på en stil som var VELDIG gotisk, med svarte negler og så videre. Vi fant siden ut at denne stilen ikke var tro mot serien, og vi valgte derfor å reduserer den gotisk innflytelsen. Vi endte dermed opp med en Garrett som minner mer om originalen. Det var det jeg mente da jeg sa at vi hadde gjort han mer mainstream. Det var ikke en kommentar til retningen vi har valgt for spillet, utdyper Badke selv.
Man kan med andre ord spille gjennom hele Thef 4 uten å måtte drepe noen. Akkurat som i gamle dager.
Kilde: Eidos Montreal-bloggen.