Da Ubisoft Montreals-sjef Yannis Mallat mottok utviklerversjonen av Playstation 2 ble han møtt av en klumpete konsoll med instruksjoner skrevet på japansk. Historien gjentok seg med Playstation 3, en enda mer kompleks konsoll å utvikle til, men så tok Sony helomvending.
Den nylig annonserte Playstation 4-konsollen er nemlig basert på velkjent PC-arkitektur, og de nye forholdene for utviklerne beskrives nå som "en behagelig overraskelse" av nettopp Yannis Mallat:
- Playstation 4 kommer virkelig som en behagelig overraskelse, fordi den så absolutt er basert på velkjent arkitektur. Dette passer godt med våre planer om å utvikle spill til PC-er i toppklassen tidlig i prosessen. Overgangen fra konsoll til PC vil bli mye enklere, forklarer Mallat til CVG.
Ubisoft er allerede aktuelle med flere Playstation 4-titler, og øverst på forventningsliten finner vi spill som Watch Dogs og Assassin's Creed IV: Black Flag.