Det er en grunn til at Mario Kart World ikke heter Mario Kart 9. Til tross for den ofte typiske navnekonvensjonen for serien, ønsket Nintendo å gå utover det vanlige med dette spillet, og derfor bestemte de seg for å forsake en nummerert tilnærming og i stedet satse på et mer uortodoks navn i likhet med tidligere mer betydningsfulle sprang i serien.
I en Ask the Developer-artikkel forklarte produsent Kosuke Yabuki begrunnelsen for å gi spillet tittelen 'World'. Han sa i sin helhet: "Hvis ideen bare hadde vært å legge til flere baner, så tror jeg vi ville ha kalt det Mario Kart 9.
"Men det var ikke vår tilnærming denne gangen. Vi ønsket å ta serien til neste nivå. Så vi bestemte oss for å droppe nummereringen denne gangen og gå med en helt ny tittel, Mario Kart World. Så vi hadde allerede lagt til "Mario Kart World" i konseptgrafikken fra de tidlige stadiene av utviklingen."
Han gikk et skritt videre og la til "I tidligere Mario Kart-spill gikk man videre til neste bane når man var ferdig med en bane. Men jeg tenkte at med moderne teknologi var det fullt mulig å få til en sømløs overgang mellom banene og realisere en enkelt, enorm verden. Så med dette i tankene satte vi oss fore å skape en ny type Mario Kart.... Og det var da alle problemene begynte."
Teamet forklarer videre at ideen om å videreutvikle serien i stedet for bare å legge til eller justere det etablerte gameplayet, kom fra en tankegang om at de allerede hadde oppnådd alt som var mulig å oppnå i de tidligere Mario Kart -spillene. Faktisk formulerte planleggingsteamets leder Shintaro Jikumaru det på en ganske tydelig måte.
"Jeg følte også at vi med Mario Kart 8 Deluxe hadde perfeksjonert formelen for et Mario Kart-spill der hver bane spilles separat. På den måten følte jeg at et Mario Kart-spill der du spiller i en sammenkoblet verden også ville være givende fra utviklerens perspektiv. Men fra et spillerperspektiv kan det noen ganger føles ekstra skuffende når en oppfølger endrer for mange ting. Så som involvert i spillutvikling følte jeg at vår første utfordring var å finne ut hvordan vi kunne legge til nye elementer og samtidig gjøre det tilfredsstillende for dem som har spilt tidligere Mario Kart-spill."
Så ikke utelukk at vi går tilbake til en nummerert navnekonvensjon, kanskje for Mario Kart 10 eller X senere, for da trenger kanskje ikke serien et stort sprang fremover når det gjelder ideer og konsepter, og det vil være greit med bare nye baner og funksjoner.