AI står i sentrum når Sony lanserer et nytt internt spillstudio, Dark Outlaw, med Black Ops-veteranen Jason Bundell ved roret. Men det mest oppsiktsvekkende er at de ikke kommer til å utvikle titlene sine på tradisjonelt vis - i stedet vil de (nesten) utelukkende basere seg på verktøy som Stable Diffusion, ChatGPT og Midjourney.
I en stillingsannonse skriver de :
"Vi søker en Senior Concept Artist til vårt studio i LA, som rapporterer direkte til vår Art Director. Den ideelle kandidaten er proaktiv, har sterke ferdigheter innen digital illustrasjon, 3D-modellering, karakterdesign, grafisk design, erfaring med generative AI-verktøy og brenner for å lage spill. Hjelp oss med å skape vår neste AAA-tittel - en tittel som virkelig vil skille seg ut fra resten!"
Som noen av dere kanskje husker, har Sony tidligere eksperimentert med AI-drevne karakterer og til og med bygget en prototype av Aloy fra Horizon som kunne interageres med via stemmekommandoer. Teknologien bak dette inkluderte OpenAIs Whisper og GPT-4, sammen med Sonys egne systemer for stemmesyntese og ansiktsanimasjon - teknologi som de nå ønsker å utvikle enda mer.
Planen er, med Bundells egne ord, å "tenke nytt om utviklingsprosessen" for AAA-spill.
Er du begeistret for en fremtid med AAA-spill som primært er bygget med generativ AI?