- F2P må være en del av planen fra begynnelsen

Den kjente spilldesigneren Peter Molyneux har ikke sansen for spill som prøver å konvertere til free-to-play straks salgstallene begynner å dale.
Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2013-04-22

Free-to-play-modellen blir stadig mer vanlig i spillbransjen, og den siste tiden har vi også sett en økning av utviklere som forsøker å konvertere i utgangspunktet tradisjonelt betalt spill til free-to-play en viss tid etter lanseringen.

Denne praksisen har ikke den legendariske spilldesigneren Peter Molyneux noe til overs for. Han mener nemlig at gratismodellen må være bestemt helt fra starten av for at spillet skal kunne bli givende:

- Konsollspillene er på en måte som kinofilmer. Man går og ser dem, man lar dem synke inn, og så er man ferdig med dem. Sånn er konsollspillene også, tenker jeg. Free-to-play-spillene derimot er mer som TV-serier. Man ser en episode på en halvtime eller 40 minutter. Så venter man litt, før man ser mer, forklarer Molyneux.

Denne grunnleggende forskjellen betyr at spillene må designes annerledes fra grunnen av hevder han videre:

- Man kan ikke introdusere free-to-play-mekanikker i et spill et halvt år etter lanseringen. De er nødt til å være en del av grunndesignet. Man kan ikke bare klistre dem på i etterkant, avslutter Molyneux.

Her på GR-kontoret sier vi oss nokså enige i Molyneux' tankegang, selv om vi har enkelte avvik som Valves Team Fortress 2, som klarte å konvertere til F2P på en vellykket måte etter lanseringen (det er dog snakk om langt mer enn seks måneder). Hva tenker du om saken?

Kilde: The Guardian.

Peter Molyneux har aldri vært redd for å legge frem synspunktene sine.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake