Sonic Racing: Crossworlds henter erfaring fra Initial D-skaperne

Sonic Team: "Det var på grunn av dem at vi var i stand til å fortsette med å utvikle spillet."
Tekst: Jonas Mäki
Publisert 2025-06-10

Hvis vi ser bort fra det faktum at det er veldig uheldig timing for Sega å slippe Sonic Racing: Crossworlds nesten samtidig med Mario Kart World ser spillet faktisk veldig bra ut. I tillegg mangler Marios karting-eskapader på PC, PlayStation og Xbox, hvor det sannsynligvis er mange som er ivrige etter maskotracing.

Utover den attraktive grafikken, gratis DLC-figurer, et morsomt konsept og cross-play, er det store spørsmålet om det er morsomt å spille. Tidligere utgaver av Sonic Racing-serien ble utviklet av Sumo Digital, men nå har Sonic Team tatt på seg ansvaret for utviklingen - men har de racingekspertisen som kreves?

Heldigvis ser det ut til at de mener det selv. I et intervju med 4Gamer (via My Nintendo News) avslører produsent Taki Ryuichi og kreativ leder Kohayakawa Masaru at de har mye erfaring å trekke på:

"Det var helt og holdent takket være Initial D-utviklingsteamet at vi i Sonic Racing kunne implementere gameplayet som de hadde finpusset i årevis - og det var på grunn av dem at vi kunne fortsette med å utvikle spillet."

Initial D er en serie racingspill i arkadestil basert på mangaen/animen med samme navn, som hovedsakelig kan nytes i japanske spillehaller. Det første spillet ble utgitt i 2002 og det siste så sent som i 2021 (totalt 13 titler), og populariteten tyder utvilsomt på at serien har mange fans.

Sonic Racing: Crossworlds slippes 25. september til PC, PlayStation, Switch og Xbox, og da får vi se om Sonic Team har levert en verdig utfordrer til Mario Kart World.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake