Overfloden av briller med kameraer, utvidet virkelighet, støtte for kunstig intelligens og mer er ikke lenger en overraskelse, ettersom mange produsenter gjør noe i denne retningen. Det mest kjente eksemplet er kanskje Meta og Ray-Ban, men snart vil førstnevnte slå seg sammen med en ny partner for å lansere en ny brillekolleksjon dedikert til idrettsutøvere og konkurrenter.
Meta vil samarbeide med Oakley for å skape en serie "Performance AI-briller" som er designet for å "gi deg dypere innsikt i dine fysiske evner og hjelpe deg med å dele dine største seire - både på og utenfor banen". Når det gjelder hva dette betyr i praksis, kan vi forvente et innebygd kamera for å fange din unike POV, høyttalere som kan brukes til å spille favorittmusikken din, IPX4-klassifisering for å beskytte mot vann og svette, et batteri som hevder å vare i 19 timer i standby (uklart når det faktisk er i bruk ...), og som forventet også mange AI-elementer som kan gi nyttige tilbakemeldinger, for eksempel informasjon om vindhastighet når du er på golfbanen.
Til å begynne med lages det bare én variant av Meta x Oakley -brillene, nemlig Limited Edition Oakley Meta HSTN, som lanseres 11. juli til 499 dollar. Resten av kolleksjonen følger i løpet av sommeren til den litt rimeligere prisen 399 dollar. Brillene lanseres med kampanjer med Real Madrid og den franske landslagsspilleren Kylian Mbappé og Kansas City Chiefs quarterback Patrick Mahomes.