Donkey Kong Bananza-utviklerne innrømmer ytelsesproblemer

Nintendos nyeste plattformspill viser allerede tegn til ytelsesproblemer på den ferske Switch 2.
Tekst: Marcus Persson
Publisert 2025-07-13

Nintendos splitter nye konsoll blir allerede presset til det ytterste i Donkey Kongs nyeste utflukt, og hvis du håpet på en bunnsolid bildeoppdatering - vel, det kan være lurt å senke de forventningene. Voxel-sjonglering har en pris, spesielt når, som i Bananza, stort sett hele verden er ødeleggbar. Det er noe spillregissør Kazuya Takahashi er fullt klar over, og i et intervju med La Vanguardia forklarer han nøyaktig hva som skjer.

"Vi har bevisst brukt effekter som hit-stop og slow motion for å understreke sammenstøt. For det andre, fordi vi bruker voxel-teknologi, er det tidvis store endringer og ødeleggelser i omgivelsene."

Han forteller videre at bildefrekvensen stort sett er stabil, men at det kan oppstå forsinkelser i intense øyeblikk, noe som er en bevisst avveining, ettersom teamet bestemte seg for å prioritere moro fremfor rå ytelse.

"Vi er klar over at ytelsen kan synke noe på disse tidspunktene. Men som du sier, er spillet generelt sett jevnt, og på de punktene der det skjer store endringer, har vi prioritert moro og spillbarhet."

Det er ærlig talt litt overraskende, siden Nintendo vanligvis er gullstandarden når det gjelder å presse hver eneste dråpe kraft ut av maskinvaren sin, spesielt med førstepartstitler. Og det faktum at dette skjer på helt ny maskinvare, gjør det enda mer oppsiktsvekkende. Kanskje Nintendo burde ha pakket litt mer kraft inn i Switch 2?

Hva synes du om det? Jevn bildefrekvens eller kaotisk moro, hva ville du valgt? Og hva synes du om at Switch 2 allerede er presset til det ytterste?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake