Forrige uke løftet Electronic Arts sløret for det neste spillet i Need for Speed-serien, Need for Speed: Rivals, som utvikles av et nytt EA-studio i Gøteborg kalt Ghost Games. Vi i Gamereactor har allerede vært på besøk i deres lokaler, og mens vi venter på den fulle rapporten fra dette besøket tenkte vi det kunne vært greit å dele litt informasjon om det nye spillet.
De foregående to spillene i Need for Speed-serien, Need for Speed: Hot Pursuit og Need for Speed: Most Wanted, ble som kjent utviklet av rutinerte Criterion Games, som har fått hoveedansvaret for hele serien. Mange ble derfor overrasket da det kom frem at Ghost Games står for utviklingen av Rivals.
Dette har dog sin forklaring, ettersom Criterion Games fortsatt har en fremtredende rolle i utviklingen. Utviklerne hos Ghost vil hele tiden få veileding fra Criterion-ledelsen, og mellom 50 og 60 Criterion-ansatte vil stå til disposisjon under hele utviklingen. Én av dem er dessuten Craig Sullivan, som var creative director for de forrige to spillene. Han vil fylle den samme rollen også for dette spillet.
Utover dette består Ghost Games av en rekke tidligere ansatte hos Dice, som valgte å bli værende i Gøteborg da Battlefield-studioet flyttet til Stockholm.
Når det gjelder selve Need for Speed: Rivals består kjernen av spillet i noe utviklerne kaller AllDrive, som er en blanding mellom enspiller og flerspiller.
Spillet gir deg nemlig muligheten til å besøke andre spilleres spillverdner. Når du er på besøk kan du både kjøre med og mot de andre spillerne du finner, samtidig som du kan jobbe mot dine egne enspillermål. Tanken er at man skal kunne kjøre hele tiden, uten å bli avbrutt av lasteskjermer eller lobbyer.
Samtidig lover Ghost Games forbedret kunstig intelligens hos datastyrte motstandere, og en flunkende ny spillmotor utviklet av simulatorproffene hos Simbin Studios. Det betyr imidlertid ikke at vi bør forvente et simulatorspill, selv om Rivals-motoren vil kunne tweakes i denne retningen.
Rivals blir et world-spill, og personen med ansvaret for å fylle denne åpne verden er Jamie Keen. Keen hadde samme rolle som en del av teamet bak storspillet Far Cry 3.
Hold utkikk etter masse mer info om Need for Speed: Rivals her på Gamereactor i tiden som kommer.
<bild></bild>