Tron: Catalyst-utvikler sier opp majoriteten av sine heltidsansatte

Bithell Games klarte ikke å sikre seg et stort prosjekt, og har derfor vært nødt til å redusere i størrelse.
Tekst: Alex Hopley
Publisert 2025-08-11

Bithell Games, utvikleren av Volume, John Wick Hex, Tron: Identity og nå sist Tron: Catalyst, sier opp de fleste av sine heltidsansatte etter å ikke ha klart å sikre seg et større prosjekt for utvikling.

Vi er sikre på at du som leser dette vet at det er utrolig tøffe tider i spillbransjen akkurat nå, og for mindre team kan det være spesielt vanskelig å overbevise utgivere og publikum. Bithells siste prosjekt, Tron: Catalyst, klarte ikke å imponere like mye som tidligere spill, verken kritisk eller hos et bredere publikum, og det ser ut til at dette har hatt en dominoeffekt.

"Det ble klart i forkant av lanseringen av vårt siste spill at vi ikke var immune mot utfordringene som mange spillutviklingsteam står overfor når de søker finansieringspartnere i 2024 og 2025", skrev Mike Bithell på Bluesky. "Vi har heldigvis vært i stand til å kommunisere disse utfordringene i god tid, og jobbe med berørte ansatte for å lette avgangene så mye som mulig via sluttpakker."

<social>https://bsky.app/profile/mikebithell.bsky.social/post/3lvvmqk6r7c2b</social>

Totalt elleve ansatte ble permittert, noe som etterlater Bithell Games i en desidert sløyd tilstand. Vi får se hvor studioet tar veien videre, men som alltid håper vi at de berørte kommer seg på beina igjen.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake