- Det er ikke riktig å utelukke indieutviklerne

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2013-06-18

Hele Microsofts økosystem for spill er satt opp uten støtte for indieutviklere, forklarer 22 Cans-sjef Peter Molyneux kritisk i et intervju med Games Industry.

Bransjeveteranen Molyneux har tidligere jobbet nært med Microsoft, ikke minst som sjefen for Fable-studioet Lionhead Studios. Likevel er han ikke nådig med sine uttalelser om Microsofts indieløsning, eller rettere sagt mangelen på sådan:

- De har to fantastiske plattformer. De har Windows og Xbox, og man skulle tro de hadde satset på et økosystem som omfavner begge disse platformene på en oppmuntrende måte. Jeg synes det er en bortkastet mulighet, forklarer Molyneux.

- Når det er sagt skjønner jeg at det er mye å ta hensyn til når man gjør noe så stort som å produsere en konsoll. Det er mye man må være forsiktig med, og det er skummelt å skulle presentere alt på en messe som E3. Det handler i bunn og grunn om å løfte sløret av produktet sitt, og hvis man forteller ting til indieutviklere i forkant risikerer man lekkasjer. Så på en måte skjønner jeg det, men det er likevel ikke riktig i mine øyne. Det er ikke riktig at de mangler et økosystem som oppmuntrer til utvikling av mindre spill, fortsetter han.

Om Microsoft tar ytringene til etterretning gjenstår å se. Inntil videre må indieutviklerne sette sin lit til dagens kanaler og Playstation 4.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake