Tidligere utviklere reflekterer over Concords fiasko: Spillerne avskrev det før lansering

Et år etter den katastrofale lanseringen har Concord befestet seg som Sonys største flopp i moderne tid.
Tekst: Marcus Persson
Publisert 2025-09-08

Et år etter den katastrofale lanseringer er det klart:Concord er Sonys største fiasko i moderne tid. Spille ble lagt ned bare dager sin offisielle lansering, og ble raskt et symbol på Sonys og PlayStations tilsynelatende misforståtte satsing på live-tjenester. Fiaskoen kastet også lange skygger over flere kommende prosjekter, ikke minst Bungies Marathon, men også Fairgames.

I den nyeste episoden av podcasten <a href=""https://www.resetera.com/threads/ex-concord-devs-interview-on-a-life-well-wasted-podcast-it-was-the-most-beautiful-car-that-we-crashed.1289436/" target="_blank">Life Well Wasted reflekterte tidligere Firewalk-utviklere over hva som egentlig gikk galt. Ifølge dem hadde mange spillere allerede bestemt seg for å forkaste Concord lenge før det kom på markedet, noe de i stor grad skylder på dårlig markedsføring.

"Det er rart at det finnes et publikum som hele tiden vil glede seg over at noe mislykkes", bemerket en tidligere utvikler.

De pekte også på det stadig mer kyniske og fiendtlige klimaet i spillbransjen, der mange såkalte gamere ser ut til å glede seg over å se store, kostbare prosjekter kollapse, uten å ta hensyn til de personlige og profesjonelle konsekvensene det har for dem som faktisk har jobbet med spillene.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake