Double Fine om å lære Keeper sitt fyrtårn å gå: "Som en naturdokumentar om en sjiraffunge"

Double Fine klarer alltid å overraske med ting vi aldri har sett før, og dette blir definitivt ikke noe unntak...
Tekst: Jonas Mäki
Publisert 2025-09-19

Det var under sommerens Xbox Games Showcase at Microsoft endelig annonserte Double Fines kommende tittel. Veteranen Tim Schafers studio har en evne til alltid å overraske oss og tilby opplevelser vi aldri har sett før, og dette er tydeligvis noe de har tenkt å fortsette med.

Derfor får vi spille som et fyrtårn i eventyret Keeper, som vi ikke har sett så mye fra. Men i den siste episoden av Official Xbox Podcast besøker verten Double Fine for å sjekke ut Keeper litt nærmere og deler noen detaljer via Xbox Wire.

<social>https://www.youtube.com/watch?v=EfaGOS1gUd0</social>

De forteller blant annet om hvordan eventyret begynner og hvordan det er å faktisk kontrollere et fyrtårn. Det er selvsagt ikke det enkleste, og tanken er at vi skal oppdage dette selv:

"Mange spill åpner med opplæringer, men jeg har sett veldig få som bokstavelig talt viser at karakteren din lærer å gå.

I en nydelig introduksjon til hvordan spillet lærer spilleren uten bare å fortelle dem hva de skal gjøre, innser du at venstre analogspake får fyrtårnet til å lene seg. Dette tester du naturligvis ut litt - helt til det brått knekker av ved foten og, gjennom en prosess vi bare kan gjette oss til, får fire spinkle ben. Så reiser du deg, og - som i en naturdokumentar om en sjiraffunge - sender du fyrtårnet ditt vaklende nedoverbakke for å finne ut hvordan det skal betjene sine nye lemmer."

Som med de fleste titler signert Double Fine, kan vi forvente oss finurlig og overraskende humor. Og å lære fyrtårnet ditt å gå ser ut til å føre til flere sprø scener :

"Det er en tutorial som er lagt opp som en komedie - mens du kjemper for å få kontroll, sklir fyrtårnet inn i forlatte biler og nedslitte hus, og knuser dem i stykker i sine anstrengelser. Etter hvert lærer det seg å gå, og deretter å løpe, og vi begynner en reise uten noe annet mål enn den subtile antydningen om å finne ut av det: "Hva er det der oppe i fjellet?"

Keeper vil bli utgitt for både PC og Xbox Series S/X og vil selvfølgelig være inkludert i Game Pass når det lanseres 17. oktober. Sjekk ut podcast-episoden ovenfor for mye gameplay og noen nye bilder nedenfor.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake