Electronic Arts' Origin-tjeneste har etablert seg som en gigant på PC-fronten på rekordtid, og for ikke lenge siden passerte plattformen 40 millioner brukere.
Populariteten har først og fremst kommet på grunn av de gode EA-spillene man ikke får tak i andre steder, da den gjennomsnittlige spiller fortsatt ser på Steam som en bedre plattform totalt sett.
Dette ønsker EA å gjøre noe med. De har nemlig store planer for Origin-plattformen, som skal tilby spillerne noe mer enn en enkelt klient for digitale PC-spill:
- Jeg var del av det første Origin-teamet. Vi brukte ikke navnet Origin da, men vi hadde likevel en klar idé om hva tjenesten skulle være, en tjeneste som gjorde EA-spillene dine bedre, forklarer EA-nestsjef Andrew Wilson til Games Industry.
- Vi har gjort noen skikkelig kule ting med Origin. Tjenesten er på ingen måte perfekt, men vi har gjort mye kult. Grunnlaget er nå lagt, og vi kan derfor begynne å tenke på Origin i den neste generasjonen, legger han til.
Å legge en slagplan for Origins fremtid krever at man tar et skritt tilbake for å se på helheten hevder Wilson:
- Hva betyr det egentlig at vi skal gjøre spillene bedre? Hva betyr det at de skal være mer tilgjengelige? Hva betyr "enhanced gameplay" og "connected with friends" med tanke på Origin og tjenestens rolle for PC-, konsoll- og mobilplattformene? Det betyr å gå tilbake til røttene. Tilbake til tanken om en tjeneste som er bygget for spillerne, avslutter.
Det er ingen hemmelighet at Origin-tjenesten først og fremst har gagnet EA og ikke forbrukerne foreløpig, da community-tjenester og andre tillegsfunksjoner ligger et godt stykke bak hovedkonkurrent Steam. At EA nå ønsker å fokusere på brukeropplevelsen er derfor gode nyheter for verdens spillere, selv om mange helst ville sett dette fokuset helt fra starten av.