De fleste spill har en markert avslutning på historien spillskaperne prøver å fortelle, men er det egentlig nødvendig? Ifølge Jason VandenBerghe fra Ubisoft er svaret nei:
- Spill er som sløyfer, og hvis du ønsker at din skal bite seg i halen er du i godt selskap. Men ingen har noensinne "rundet" poker eller fotball, kommenterer VandenBerghe.
- Det finnes tonnevis av spill som ikke har avslutninger. De fleste arkade-spillene og MMOene har ikke tradisjonelle slutter. The Sims har ikke noen slutt. Poker? Sjakk? Fotball?, utdyper han.
Samtidig påpeker han at det er vanlig å ikke nå slutten på spillene selv når det gjelder spill som faktisk har avslutninger. Faktisk viser undersøkelser at så lite som 10-20 prosent alltid fullfører spillene sine:
- Å legge fra seg kontrolleren før det siste filmklippet i et spill er ikke noen synd. Det er en del av vårt vesen. Jeg fullførte aldri det første Bioshock-spillet, men det var likevel et spill jeg koste meg masse med. Grim Fandango? Fullførte det aldri, men det er likevel et spill jeg bruker i designdiskusjoner, avslutter han.
Hva tenker dere? Er ikke slutten i spillene så farlig, eller har folka som ikke gjorde seg ferdig med Bioshock Infinite eller The Last of Us gått glipp av noe stort?