Silent Hill har alltid hatt en utpreget vestlig visuell identitet, men med den siste utgivelsen våget serien seg inn i en ny retning. Nå har Konami gjort det klart at dette skiftet vil definere seriens fremtid, og at hvert nye spill vil skille seg ut, ikke bare i detaljer, men i den generelle atmosfæren og designet.
I et intervju med IGN Japan med Motoi Okamoto, forklarte produsenten bak Silent Hill f:
"Hvert av dem vil ha sin egen distinkte smak. Vi ønsker å fortsette å eksperimentere og være ambisiøse, både når det gjelder spilldesign og historiefortelling."
Dette handler ikke om å jakte på ville ideer for moro skyld, men snarere om å sørge for at serien ikke blir fanget i repetisjon. Silent Hill f var det første store skrittet i denne filosofien, som flyttet grenser og redefinerte hva serien kunne være. Konami har til hensikt å fortsette på denne veien, samtidig som de holder fast ved grunnpilarene: mørk, psykologisk skrekk.
Okamoto presiserte også at denne tilnærmingen ikke nødvendigvis vil gjelde for nyinnspillinger, der målet er å være tro mot originalene. I stedet ligger fokuset på nye prosjekter, titler som er designet for å utfordre forventningene og få spillerne til å revurdere hva Silent Hill kan være, hver eneste gang.
Hva synes du om dette? Og hva ønsker du å se fra det neste Silent Hill-spillet?