Over 60 % av amerikanske spillere kjøper bare ett eller maksimalt to spill i året

Free-to-play, live-tjenester og spillabonnementer har virkelig endret hvordan vi konsumerer hobbyen vår.
Tekst: Jonas Mäki
Publisert 2025-10-08

Spillvanene våre har endret seg betydelig de siste årene, og mange spiller bare live-titler i svært lange perioder, mens andre foretrekker abonnementer som Game Pass, som gir dem et vell av nye og gamle titler å kose seg med.

Mat Piscatella, direktør og ledende analytiker i markedsundersøkelsesfirmaet Circana, har delt utdrag fra en Future of Video Games -undersøkelse via Bluesky (takk VGC) som viser hvordan amerikanske spilleres atferd har endret seg. Det viser seg at 63 % av alle spillere bare kjøper maksimalt to spill i året, og mange færre.

<social>https://bsky.app/profile/matpiscatella.bsky.social/post/3m27zezw2ek2v</social>

Fordelingen ser slik ut

18 % av spillerne kjøper et nytt spill hver sjette måned
12 % av spillerne kjøper ett nytt spill i året
33 % av spillerne kjøper mindre enn ett nytt spill i året


Bare 4 % av spillerne sier at de kjøper mer enn ett spill i måneden, mens 10 % kjøper omtrent ett spill i måneden og 22 % kjøper ett spill i kvartalet. Disse er ekstremt viktige for spillselskapene, og Piscatella påpeker at de er årsaken til kostnadene for nye fullpristitler:

"Hyperentusiastiske, prisfølsomme spillere holder virkelig ting i gang, spesielt i spillbransjen som ikke er F2P."

Det er altså en klar minoritet av spillere som kjøper mange spill, og man kan mistenke at de heller vil bruke pengene sine på free-to-play, spille live-tjenester over svært lang tid eller abonnere på tjenester.

Hvilken kjøperkategori vil du plassere deg selv i?

Fortnite er et av spillene som har bidratt til en endring i hvordan vi konsumerer spill.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake