Shigeru Miyamoto forklarer Nintendos strategi for å introdusere figurene sine for nye målgrupper

"Selv om spillene åpenbart er en del av det større Nintendo-varemerket, ser vi for oss å skape enda mer overbevisende ting."
Tekst: Jonas Mäki
Publisert 2025-10-20

Ingen ble vel spesielt overrasket, men The Super Mario Bros. Movie ble en fenomenal suksess, noe som selvfølgelig betyr en oppfølger i form av The Super Mario Galaxy Movie som har premiere på kinoer i april. Og det er flere prosjekter på gang, ikke minst en Zelda -film.

I et japansk intervju (oversatt av Bluesky-bruker Erasu) om Nintendo Museum med Shigeru Miyamoto selv, forteller han litt om hvorfor disse prosjektene er så viktige, og gir også et interessant innblikk i hvordan han ser på spill og bevaring av dem for fremtiden, der :

"Til syvende og sist er det IP-er som folk husker. Spill blir foreldet når nye versjoner kommer ut. Men det er utrolig trist. Vi startet videoproduksjon delvis på grunn av denne tristheten - å se våre kreasjoner bli spillbare bare på Virtual Console.

Selv det å gjøre dem spillbare på et museum har sine begrensninger, men videoinnhold kan vare evig."

Han fortsetter med å snakke om Nintendo Museum og hvor viktig det er å ikke legge alle eggene i én kurv:

"Men for å hjelpe folk til å forstå Nintendo som en helhet, bestemte vi oss for at den beste tilnærmingen var å vise dem IP-ene, så vi opprettet dette området. Nå bruker vi det som en inngangsport for å introdusere disse IPene og bringe folk tilbake til Nintendo-spill, på samme måte som IPer, temaparker og filmer gjør. Når vi ser fremover, ser vi for oss å skape enda mer overbevisende ting, selv om spill åpenbart er en del av det større Nintendo-IP-merket. Vi håper å se på det som et rom der alle slags ting kan innlemmes."

Det relativt nye Nintendo Museum (som ligger i Kyoto) spiller en viktig rolle ved siden av filmer og andre medier, og bidrar til å utvide Nintendos appell. Miyamoto avslutter :

"Jeg ser for meg at flere og flere av disse tingene vil samle seg, slik at Nintendo i seg selv blir en stor merkevare. Jeg sier alltid at temaet vårt er å "skape grunner for folk til å velge Nintendo". Jeg drømmer om en verden der samtalen når et barn begynner i første klasse ikke er "Hvilket spill skal vi kjøpe?", men heller "Når du begynner i første klasse, skal vi kjøpe en Nintendo til deg.""

Kort sagt ser det ut til at vi kan se frem til en fremtid der Nintendo sakte, men sikkert ekspanderer inn i flere områder for å holde seg relevante og sikre at folk har et forhold til de mange figurene deres. Hva synes du om Miyamotos resonnement?

<social>https://bsky.app/profile/erasu.bsky.social/post/3m3kwej7aqk2g</social>

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake