Laber next gen-interesse i Japan

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2013-07-22

Microsofts Xbox 360-konsoll har solgt svært dårlig i det japanske markedet sammenlignet med Playstation 3 og Nintendo Wii. Denne trenden ser ikke ut til å endre seg med lanseringen av den nye Xbox One-konsolln i november.

Av en undersøkelse gjennomført av japan.internet.com kommer det nemlig frem at interessen for de nye konsollene ikke akkurat er overveldende. Av de 1066 spurte svarte så få som 2,5 prosent at de planla å kjøpe en Xbox One, mens 16,1 prosent vurderte det.

Det skal dog nevnes at kun 13 prosent av de sturte var tenåringer, som normalt er de ivrigste til å skaffe seg nye konsoller. Ikke desto mindre er tallene deprimerende for Microsoft, som ved flere anledninger har ytret ønske om å reise kjerringa i Japan. De har dog ikke gjort så mange konkrete endringer for å tilpasse produktene sine til dette markedet.

Skuffende lesning er rapporten også for Sony, da interessen for deres kommende Playstation 4-konsoll også er overraksende lav. Blant de spurte hadde nemlig bare 10,9 prosent bestemt seg for å kjøpe den nye konsollen, mens 25 prosent vurderte det. Sony og deres Playstation-konsoller har tradisjonelt solgt langt bedre enn Microsoft sine i Japan, selv om de hele tiden har ligget et godt stykke bak Nintendo.

Det kan altså se ut om japanernes forkjærlighet for Nintendo ikke kommer til å avta med det første. Samtidig har man sett den samme utviklingen i Japan som i resten av verden når det gjelder interessen for mobile plattformer.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake