Ville egentlig ha HD-støtte til originale Wii

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2013-07-22

Den levende legenden Shigeru Miyamoto, skaperen av Mario og en rekke andre klassiske Nintendo-serier, måtte drømme lenge før selskapet hans slapp den første konsollen med støtte for HD-oppløsning. Det skjedde nemlig først med lanseringen av Wii U i november 2012, da forgjengeren Wii som kjent kun har støtte for nå gammeldags SD-oppløsning.

Ikke desto mindre ble den originale Wii-konsollen en av spillbransjens største suksesshistorier, takket være innovativ bevegelseskontroll og en lavere pris enn konkurrentenes. Hadde det vært opp til Miyamoto hadde ting likevel blitt gjort annerledes:

- Jeg følte at vi kunne tatt spranget til HD tidligere. Til og med for Wii-konsollen, uansett hva det ville gjort med prisen. Det hadde vært flott å ha HD-grafikk fra starten av, forklarer Miyamoto i et intervju med 4Gamer.

Samtidig har han forståelse for ståstedet Nintendo hadde før lanseringen av Wii i 2006, da han selv ble overrasket over hvor fort HD-standarden fikk fotfeste verden over.

- Vi tenkte at det kom til å ta litt tid før TVer med støtte for HD-oppløsninger ble vanlige, og inntil man nådde dette punktet var det på en måte ikke noe poeng med HD for Wii, utdyper Miyamoto.

Situasjonen Nintendo ser i dag kan lett sammenlignes den de oppløvde før de skulle lansere den originale Wii-konsollen, da Wii U- konsollen er langt svakere teknisk sett enn konkurrentene Xbox One og Playstation 4.

Om innovasjon gjennom tabletkontrolleren blir nok til å sikre Nintendo seieren også i denne konsollgenerasjonen, på tross av mindre maskinkraft, gjenstår å se. Hva tror du vil skje i bransjen de neste årene?

Hey, don't look at me. I wanted HD in the first place...

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake