Joda, grafikken var pen, men selve spillet så i overkant stivt og regissert ut. Dette var inntrykket de fleste satt igjen med etter demonstrasjonen av actionspillet Ryse: Son of Rome til Xbox One, under E3-messen i juni.
I etterkant fortsatte dessuten kritikken, da det viste seg at spillet fortsatte videre uten konsekvenser dersom man bommet med timingen under knappesekvensene som dukker opp på skjermen. Vi ville ikke skapte frustrasjon hos spillerne, var begrunnelsen for dette fra utvikler Cryteks side.
Nå er samme selskap og samme spill i vinden på nytt. Ifølge produsent Micheal Read ble nemlig en fjær gjort til fem høns under E3. Selv om det har vært i utvikling i flere år (det startet som et Kinect-spill) var nemlig versjonen Crytek viste frem en forenklet versjon av spillet.
Ifølge Read vil den ferdige versjonen by på flere forskjellige vanskelighetsgrader, et bredere og mer variert kampsystem og hundrevis av forskjellige henrettelsesanimasjoner. Demonstrasjonen var med andre ord ikke representativ ifølge ham:
- Det var en liten bit av gameplayet vi viste frem. Kanskje vi burde ha vist frem mer. Kanskje vi burde ha gått litt mer inn i detaljene, forklarer Read til Siliconera.
Avslutningsvis nevner han at utviklingen har gått videre siden E3 og at kampsystemet nå er mer balansert. De skal ha hentet inspirasjon fra spill som Batman: Arkham City og Sleeping Dogs samtidig som enkelte forhåndsprogrammerte hendelser fortsatt oppstår i kampene.
Om de forsøker å dekke over skadene, eller genuint ble misforstått under E3, gjenstår å se. Hva tror du?