Racnigspillet The Crew ble annonsert på E3-messen i juni uten at man hadde hørt noe som helst om det ambisiøse prosjektet på forhånd. Det betyr imidlertid ikke at utviklerne nettopp har startet arbeidet, snarere tvert imot:
- Utviklingen starter for mer enn fire år siden. Spillet har ikke blitt endret seg, det har bare tatt så lang tid å få det til å fungere bra nok til å tilfredsstille kravene våre, forklarer Julian Gerighty fra utvikler Ivory Tower i et intervju med Digital Trends.
Samtidig har konseptet rundt et MMO-inspirert racingspill, der man kjører sammen med en gjeng på fire i en stor åpen verden, røtter som strekker seg enda lengre tilbake i tid:
- Alle konseptene er konsepter teamet har jobbet med de siste ti årene. Den massive åpne verdenen man deler med hundrevis av andre spillere? Det er noe teamet gjorde med Test Drive Unlimited i 2006. Det spillet var forut for sin tid, fortsetter Gerighty.
Videre forklarer han at The Crew egentlig skulle slippes dagens konsoller, men det viste seg etter hvert at visjonen til studioet krevde mer maskinkraft.
- Det gikk opp for oss for halvannet år siden at vi ikke presse mer ut av prosjektet. Vi kunne gjøre spillverdenen mer personlig og naturlig. Vi kunne lage et Miami som var radikalt annerledes enn New York. Dette var kun mulig på den neste konsollgenerasjonen, avslutter Gerighty.
På tross av disse utsagnene skal spillet slippes både til dagens og morgendagens konsoller. Det høres ikke ut som Playstation 3 og Xbox 360-versjonene er verdt å satse på, spør du oss.