Da de presenterte sin Xbox One-konsoll forklarte Microsoft at Xbox Live-systemet skal oppgraderes til en fullgod nettskytjeneste takket være utrolige 300 000 servere. Disse kunne bistå med ekstern datakraft via internett, for å gjøre spillene enda bedre.
Ifølge Forza Motorsport 5-utvikler Turn 10 var dette slett ikke bare tomme ord, da den kunstige intelligensen i deres spill er langt sterkere når man tar ibruk nettskyen. Faktisk hele 600 prosent sterkere:
- Når man har et system som lærer underveis er mer datakraft en stor fordel. Ved hjelp av nettskyen kan man behandler mer informasjon og du trenger ikke å gjøre det i sanntid på selve konsollen. Dette frigjør kapasitet på konsollen som kan brukes til andre ting, forklarer studio manager Alan Hartman.
Les også: Turn 10 avdekker mer om Drivatar-systemet
Som et eksempel peker han på den kunstige intelligensen:
- Vi kan tar for oss den kunstige intelligensen. I stedet for å bruke 20 eller 10 prosent av konsollens kapasitet på denne kan vi bruke 600 prosent av konsollens kapasitet. Vi kan slenge det opp i nettskyen og frigjøre disse prosentene for å gjøre grafikken bedre. Alt på en maskin som i seg selv er kraftigere enn noe vi har jobbet med, jubler han videre.
Det kan med andre ord se ut som spillet vil fore serverne med informasjon, som deretter blir behandlet eksternt. Enten i sanntid eller i etterkant. Med tiden vil den kunstige intelligensen dermed bli bedre. Det er unektelig en god idé, men hva skjer hvis man foretrekker å spille offline?