Actionspillet Half-Life 3 (eller Episode Three eller hva du måtte ønske å kalle det) er trolig den mest etterlengtede oppfølgeren i spillhistorien, og med seks år med venting under beltet (Episode Two kom i 2007) begynner mange å bli veldig utålmodige.
Disse vil trolig koke over av sinne hvis de stikker innom bloggen til stemmeskuespilleren John Patrick Lowrie, som er en av gjengangerne i Valves spill. Ifølge han jobber nemlig ikke Valve med Half-Life 3 i det hele tatt.
Lowrie, som har vært delaktig i spill som Dota 2, Left 4 Dead 2, Half-Life 2, Half-Life 2: Episode One og Half-Life 2: Episode Two, og som er gift med Ellen McLain (Glados fra Portal-spillene), skriver nemlig at en rekke teknologiske problemstillinger står i veien for Half-Life 3-utviklingen. Mer bestemt sliter de med å inkludere motion capture på ønsket måte:
- Her er den største utfordringen med tanke på HL3: Det som er stort i FPS-sjangeren nå er motion capture, eller mo-cap. En av de beste tingene ved HL2 er måten alle personene du møter faktisk ser på deg når de snakker til deg, uavhengig av hvor du befinner deg. Med mo-cap kan man ikke gjøre dette, i hvert fall ikke foreløpig. Straks du har spilt inn noe er det dette figuren i spillet vil gjøre. Det fungerer ypperlig i filmsekvenser, men straks du gjør noe interaktivt forsvinner denne interaktiviteten med mo-cap, forklarer Lowrie.
Han påpeker dog at han ikke sitter i styret hos Valve og at han ikke sitter på alle hemmelighetene:
- De forteller ikke forretningsplanen sine til meg, dette er bare basert på en samtale jeg hadde med dem. Akkurat nå har de hendene fulle med spillene de allerede har gitt ut, som de kommer til å fortsette å støtte, ved siden av alt de gjør med Steam, fortsetter han.
Han avslutter innlegget:
- Jeg vil ikke at folk skal få for høye forventninger. Jeg aner ikke hva de planlegger for fremtiden, men jeg hadde tross alt denne samtalen med folka hos Valve, og jeg tenkte derfor at dere ville sette pris på en oppdatering. Så vidt jeg vet jobber de ikke med HL3 av flere grunner, blant annet problematikken rundt mo-cap. Beklager eventuell forvirring. Hva de bestemmer seg for i fremtiden er avhengig av en rekke forskjellige faktorer. Jeg håper de går for Half-Life 3 personlig, men det er nødt til å gi mening for dem, avslutter Lowrie.
Kan det virkelig stemme at Half-Life 3 fortsatt ligger langt frem i tid, etter så mange år?