Sonys Mark Cerny, mannen som leder utviklingen av Playstation 4-konsollen, er godt fornøyd med nivået på PS4-spillene han har sett fra diverse utviklere så langt. Likevel påpeker han i et intervju med Polygon at utviklere vil trenge tre-fire år før de virkelig har lært seg den nye konsollen å kjenne:
Les også: Playstation 4 slippes 29. november!
- Den har blodtrimmet PC-arkitektur, så du kan bruke den som en PC med en fastlåst mengde minne. Mye av det vi har sett av lanseringstitler er basert på denne fremgangsmåten, da det er veldig lett å komme igang hvis man utvikler spillene på denne måten. Samtidig benytter ikke denne metoden seg av fordelene vi bygde inn i grafikkprosessoren, som kan formes etter behov. Jeg tror utviklerne virkelig kommer til å utfolde seg med grafikk og oppslukende spillverdener om tre til fire år, når de virkelig har lært seg konsollen å kjenne, forklarer Cerny.
Les også: Her er lanseringsspillene til Playstation 4
Lekre spill som Killzone: Shadow Fall og Infamous: Second Son, og ikke minst tredjepartstitler som Watch Dogs og Battlefield 4 er med andre ord bare begynnelsen. Det kan vi definitivt like, og skal vi dømme etter utviklingen spill til dagens konsoller har hatt gjennom årene, er det trolig hold i ordene til PS4-skaperen.