Sophie Houlden, skaperen av indiespillet Rose and Time, har i en blogg annonsert at hun vil trekke sitt spill fra Ouya på grunn av at hun mener de ikke klarer å innrømme at de har "fucked up". Hun lister opp en rekke årsaker som hun selv påstår alene ikke er grunnen til at hun trekker spillet:
- Årsaken er ikke på grunn av noen feil på konsollen (jeg elsker den), eller spillet (Ouya-versjonen er kanskje den beste), eller salget (jeg selger i gjennomsnitt ett spill per dag, som er mye mer enn andre steder). Grunnen er fordi jeg ikke lenger er komfortabel med å støtte Ouya-selskapet, skriver hun.
- Det er ikke det at de la ut en smakløs reklame, det er ikke at Free The Games Fund er en dårlig metode for å investere i interessante utviklere, det er ikke det at de er frekke mot utviklerne de hevder å ønske seg, det er ikke at de støtter mennesker ved hjelp av fondet som er tydelige svindlere.
Derimot skal det være fordi de ikke klarer å innrømme at de har dummet seg ut, og at hun da ser dum ut fordi hun støtter dem.
- Jeg har prøvd (desperat) å fortelle folk at konsollen er bra, vel verdt 100 dollar (600 kroner) og at det er noen flotte spill på den, at politikken med å la hvem som helst publisere på konsollen gratis er fantastisk og et stort skritt fremover... men Ouya får meg til å se dum ut når jeg støtter dem. Og jeg liker ikke at andre får meg til å se dum ut.
Bakteppet for at hun trekker spillet skal i stor grad være skandalen rundt Free The Games Fund, og Ouyas svar på denne. Fondet skulle doble innskuddet, opp til 250 000 dollar (1,5 millioner kroner), til utgivere som klarer å få finansiert en Kickstarter-kampanje, og er villig til å holde spillet eksklusivt på Ouya i et halvt år. Men det har vist seg i ettertid at minst to kampanjer, angivelig, har forsøkt å svindle til seg støtte ved å by store summer på sine egne spill gjennom falske kontoer i håp om å få dekket Kickstarter sin andel.
Hva mener vi? Har Ouya dummet seg ut, eller overdramatiserer Sophie Houlden?
Kilde: MCV
<bild></bild>