Rutinerte Neil Druckmann, som jobber som kreativ leder hos stjernestudioet Naughty Dog (Uncharted, The Last of Us), mener store utviklerhus som hans eget har mye å lære av de mindre indiespillene.
Ikke minst synes han måten karakterer blir presentert på ofte er interessant i indiespillene, og i et intervju med Games Industy trekker han frem Gone Home og Papers, Please som gode eksempler på spill tenker nytt.
Når du jobber med AAA-spill er det ofte en utfordring å skulle endre oppskriften radikalt. [...] Ofte vil utviklerne heller kjøre den sikre linjen ettersom de er en del av et stort kommersielt maskineri som jobber på globalt plan, forklarer Druckmann.
Dette er imidlertid ikke tilfelle for indiespillene, og Druckmann tror dette kan føre til endringer også for de større prosjektene:
- Etterhvert som flere eksempler kommer frem i lyset komme stadig flere til å etterstrebe spill med gode historier. Jeg håper dette vil føre til en mer sofistikert kritikk av spill og spillformidling, fortsetter han.
Faktisk hevder Druckmann at denne overgangen allerede har begynt å vise seg, da man har begynt å diskutere temaer man aldri før har snakket om i spillbransjen.
- Tidligere var det veldig vanskelig å ta opp temaer som raseskiller eller fremstillingen av kvinner i spill. Nå til dags blir disse temaene diskutert i kritikken av mediet, og det synnes jeg er spennende, utdyper Druckmann.
Samtidig har indispillene også vist at risikoen ved å lage spill som skiller seg ut, ikke nødvendigvis er så stor som man har trodd:
- Når man har samlet inn nok bevis på det vil man si, "Se her, risikoen er ikke så høy likevel. Dette har gode muligheter til å bli en kommersiell suksess", og da vil kreativiteten i bransjen ha nye muligheter til å blomstre opp, avslutter Druckmann.
Såvisst en fin fremtidsvisjon, men tror du han har rett?