Thief-produsenten elsker Dual Shock 4

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2013-09-25

Produsent Stephane Roy, som for tiden jobber med det etterlengtede actioneventyret Thief hos Eidos Montreal, har sansen for den nye Dual Shock 4-kontrolleren til Playstation 4.

Faktisk beskriver han konsollen som vesentlig mer presis enn tidligere, og teamet har også tatt i bruk den lysende LED-lampen på forsiden av kontrollene for å vise om spilleren er skjult av skyggene eller synlig for andre. Dessuten kan man bruke touchpadden til å navigere menyer enklerer og bevegelseskontrollene skal være fobedret vesentlig i forhold til dagens standard:

- Du kan bruke de [bevegelseskontrollene] til å finjustere siktet med pil-og-buen, og det er imponerende hvor presist det er, kommmenterer Roy i et intervju med CVG.

Videre forklarer han at teamet har hentet inspirasjon fra mange deler av spillbransjen under utviklingen. Blant annet har de sett på Mirror's Edge og Battlefield 3 for å forbedre spillerens "body awareness".

Til slutt trekker han frem arbeidet de har gjort med den kunstige intelligensen:

- Vi har jobbet mye for å spikre realistisk kunstig intelligens, og vi skiller mellom det sentrale synsfeltet og sidesynet. Dette tydeliggjøres blant annet av head trackingen, ettersom de datastyrte figurene reagerer naturlig på omgivelsene. De ser på deg hvis du blir oppdaget. Lyder du lager kan naturligvis også føre til at du blir oppdaget, ettersom vaktene reagerer på disse. Heldigvis kan spilleren kontrollere lyden ved å gå forsiktig, samtidig som de er obs på hvilke overflater som lager mest støy, avslutter Roy.

Thief skal slippes den 28. februar. Ved siden av Playstation 4-versjonen skal det også slippes til PC, Playstation 3, Xbox 360 og Xbox One.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake