Ifølge en norsk undersøkelse foretatt av dataspillutstyrleverandøren SteelSeries driver 85,7 prosent av norske spillere med flere ting mens de spiller. Sosiale medier, TV-titting og chatting inngår i den nye spillhverdagen.
- De fleste av oss forholder seg i dag til flere skjermer samtidig når vi driver digitale aktiviteter. Multidisplaying eller multitasking er den nye digitale normalen, sier markedssjef i SteelSeries, Henning Christiansson.
Sosiale medier som Facebook, TV-titting og lytting til musikk er de vanligste aktivitetene vi driver med parallelt med spillingen, og ikke overraskende ligger kvinner langt foran menn når det gjelder multitasking. Hele 42 prosent av kvinnene oppgir at de ser på TV mens de spiller, mens bare 22 prosent av mennene sier det samme.
- Det er en tydelig trend at kvinnene er flinkere til å håndtere flere skjermer samtidig. Kvinnene er dessuten mobilekspertene: hele 51,6 prosent av norske kvinner foretrekker å spille på mobil fremfor noen annen plattform. Det forteller oss at det er kvinnene som i stor grad er driverne i denne utviklingen, sier Christiansson.
SteelSeries' undersøkelse viser også at 60 prosent foretrekker å spille alene. Det er særlig de under 22 år som drar dette snittet opp, og mye tyder på at solospill er en voksende trend.
- At flertallet helst vil spille alene er en utvikling vi følger nøye med på, sier Christiansson. Vi mener dataspill er en grunnleggende sosial virksomhet som best drives sammen med andre. Når vi samtidig vet at nesten alle spillerne driver multitasking blant annet på sosiale medier, viser det oss at spillerne har behov for en sosial dimensjon. Vi ser dette som en plattform med stort potensial. Ved å fokusere på dette kan vi tilrettelegge slik at dataspill blir en sosial arena for generasjonene som vokser opp i den nye mediehverdagen.
Redaksjonens erfaringer er at vi ofte avbryter spillingen for å gjøre slike ting som å sjekke Facebook, se på TV eller chatte med venner, for det er ikke lett å bli best når man ikke har fullt fokus på skjermen.
Markedsundersøkelsen ble utført av CINT, og hadde totalt 516 norske respondenter. Totalt var det 239 mannlige og 277 kvinnelige gamere i alderen 15-35 år over hele Norge som deltok i undersøkelsen.