Hvis du trodde Playstation 4-spillet Killzone: Shadow Fall ville kjøre med 60 bilder i sekundet til enhver tid, må du tenke om igjen. I forbindelse med Eurogamer Expo har hoveddesigner Eric Boltjes fra Guerrilla Games nemlig bekreftet at flerspilleren ikke vil holde en jevn bildeoppdatering på 60, mens enspilleren har blitt redusert til 30.
- Å kjøre med 60 bilder i sekundet har blitt et slags hellig mål i spillverden. Mange tror spillet magisk blir bedre hvis det kjører i 60. Teknisk sett er ikke det helt riktig, forklarer Boltjes.
- I flerspilleren er det ikke bedre å ha 60 hele tiden enn å ha 60 mesteparten av tiden. Det høres rart ut, men det er faktisk sant. De gangene bildeoppdateringen vil falle er det normalt for sent uansett, du vil allerede være død. Vårt spill er etter min mening mye mer detaljert og levende enn spillene vi er i direkte konkurranse med, spesielt i flerspilleren. Vi hadde ikke lyst til å redusere nivået på grafikken. Vi ville ikke ofre oppløsningen og ødeleggelsene for å sikre en konstant bildeoppdatering på 60, fortsetter han.
I enspilleren har de dessuten økt nivået på ødeleggelsene og det visuelle ytterligere, selv om dette betød en bildeoppdatering på 30:
- Visuelt ligger enspilleren ett skritt høyere, og det er mere ødeleggelser. Vi analyserte hva 60 bilder i sekundet hadde å si for spillet, og fant ut at det ikke spilte noen rolle. I flerspilleren har det en gevinst da det gjør reaksjonstiden kortere, men i enspilleren har du bedre tid på å reagere. Vi trengte ikke 60 og vi ville virkelig ha enda bedre nivå på grafiken, avslutter Boltjes.
En fornuftig valg, eller er prioriteringene på hodet hos Guerrilla?