Ti prosent av grafikkresursene til Xbox One-konsollen er reservert for Kinect og applikasjoner. Slik var lyder meldingen fra Micrsoft, som riktig nok påpeker at denne reservasjonen ikke nødvendigvis kommer til vare evig:
- Xbox One har en konservativ reservasjon på ti prosent av GPU-kapasiteten til bruk i operativsystemet. Denne andelen brukes både for GPGPU-prosessering for Kinect og for rendering av systeminnhold som for eksempel snap mode, kommenterer Microsofts Andrew Goossen til Eurogamer.
- Denne reservasjonen sørger for et tydelig skille mellom spillet og systemet, og gjør det lettere for utviklerne. Et tydelig skille betyr at systemets oppgaver, som er varierende, ikke vil påvirke ytelsen til spillet. I fremtiden planlegger vi imidlertid å åpne opp reservasjonen slik at utviklerne kan nyttegjøre seg av den ekstra kraften samtidig som de sikrer full funksjonalitet for systemet, utdyper han.
De fleste eksperter anslår at konkurrent Sonys Playstation 4 har kraftigere maskinvare enn Xbox One, og mange hevder derfor at Microsoft ikke har råd til å ofte ti prosent av kreftene med mindre de kan ta igjen forspranget gjennom nettskytjenester.