Microsoft vurderer visstnok mulighetene for å ta i bruk Xbox Ones Kinect for å samle inn informasjon til reklame og markedsføring. Ifølge AdvertsingAge skal lederen for markedsføring og strategi hos Microsoft, Yusuf Mehdi, ha snakket om de unike mulighetene Kinect gir under en tale på et markedsføringsstevne i Phoenix denne helgen:
- Vi forsøker å bygge bro over noen av kløftene mellom online og offline. Dette er litt av en hellig gral i forhold til hvordan du forstår forbrukerne i 360 grader av livet deres. Vi har en ganske unik posisjon i Microsoft på grunn av hva vi gjør digitalt, samtidig som vi gjør mer og mer med TV på grunn av Xbox. Det er tidlig, men vi begynner å sette det sammen på en mer samlet måte, og forhåpentligvis vil vi på et tidspunkt kunne begynne å tilby det til annonsører.
Kinects avanserte registreringssystemer kan potensielt brukes til å måle oppmerksomhet din og oppførselen din når en reklame vises, og dette er informasjon som kan være gull verdt for annonsørene. Xbox One, kombinert med en TV og Kinect, kan da i praksis fungere som en TV som kikker tilbake på deg, og samler data om deg når reklamen vises.
Det skal derimot være opp til brukeren selv å bestemme om Microsoft får samle denne informasjonen, hvis de i det hele tatt bestemmer seg for å innføre funksjonen. Med tanke på at det ble solgt 78 millioner Xbox 360 trenger uansett bare en brøkdel av brukerne å si ja for at Microsoft skal samle verdens største fokusgruppe for sine annonsører.
Er dette noe som kunne blitt et potensielt alternativ til mikrotransasjoner? Eller er tanken i seg selv et stort overtramp av vårt privatliv?