Russland vil betale for spill som framstiller dem "riktig"

Tekst: Kenneth Flage
Publisert 2013-10-10

Hvis vi skal tro den russiske kulturministeren, Arseny Mironov, det er alt for mange spill som skildrer den russiske hæren på en dårlig måte. I et intervju med russiske Izvestia uttaler han at dette kan føre til at unge mennesker kan få feil inntrykk av den russiske hæren.

- Det vi hovedsaklig forventer fra produsentene av dataspill er en realistisk og historisk sannferdig representasjon av hendelser, uttaler Mironov.

Nå har de diskutert frem en løsning på problemet, og valget falt på aktivt sponsing av spill som gir bildet de ønsker å formidle. Ordningen er dessuten allerede satt i drift, da myndighetene har startet sponsingen av en russiskprodusert tittel om det russiske flyvåpenet under første verdenskrig, som skal ha de rette verdiene og skildringene av russisk historie.

Men det stopper ikke med russiskproduserte spill. De skal også prøve å forbedre hvordan russerne er portrettert i spill som utvikles i andre land. For eksempel nevnes Company of Heroes 2 som et spill som Mironov mener gir et feil bilde. Russiske myndigheter mener måten dette spillet framstiller russiske ledere og soldater på er ensbetydende med "propaganda".

Den russiske distributøren 1C-Softclub sluttet forøvrig å selge Company of Heroes 2 i Russland etter protester fra det russiske publikumet på grunn av måten den sovietiske hær ble portrettert i spillet.

Før vi rynker nesen mot russiske myndigheter på dette feltet må vi dog huske at både den amerikanske og den kinesiske hæren produserer sine egne dataspill for å gi et positivt inntrykk utad, rekruttere, og trene soldater.

Hva mener vi? Er dette propaganda? Eller et nødvendig steg for å rette opp et feilaktig bilde som spillindustrien angivelig har skapt?

Kilde: Gamepolitics.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake