De siste par årene, i tritt med økningen i omfanget til de største spillene, har det blitt mer og mer vanlig at spillene på en måte holder deg i hånda og guider deg gjennom historien det ønsker å formidle.
Mange mener dette har ført til en tilgjengeliggjøring av spillmediet, men det er også veldig mange som savner tiden da man faktisk måtte finne ut av ting på egenhånd.
Én av de som synes håndholdingen har gått over styr i bransjen er profilerte Eiji Aonuma, som er produsenten bak Zelda-serien:
- Jeg tror det er særlig én ting spillutviklere bekymrer seg for når de slipper et spill. Vil folk legge merke til dette? Vil folk skjønne hva det er meningen at de skal gjøre? Vi har derfor utviklet en dårlig uvane der vi holder spillerne i hånda for å gjøre ting lettere for dem. Jo mer jeg tenker på det dog, desto mer slår det meg at en slik opplevelse ikke egentlig er så morsom, kommenterer Aonuma til My Nintendo News.
Savner dere flere spill der man blir utfordret i forhold til veien videre?