Nintendo har laget en håndkontroller til Wii U-konsollen sin, som har touchskjerm og bærer mange likheter med et nettbrett. Likevel er Nintendo langt mindre involvert i utvikling av apper, spill og funksjonalitet rettet mot mobile enheter, sammenlignet med konkurrenter som Sony og Microsoft.
Nå kan det imidlertid se ut som fokuset er iferd med å skifte hos den japanske giganten, i hvert fall hvis vi skal tro Nintendo of America-sjef Reggie Fils-Aime:
- We're constantly thinking about how to leverage mobile as a marketing vehicle. How do I give little tastes of content, little experiences that then drive the consumer back to my hardware environment?, kommenterer Fils-Aime til Cnet.
Fokuset vil altså være å dra kundene mot de eksisterende plattformene deres, i hovedsak 3DS og Wii U, hvor mesteparten av pengene fremdeles skal brukes. Det blir med andre ord ingen påkostede mobilspill å se fra Nintendo, selv om de ønsker å utforske plattformene:
- That's why we're so focused on having content exclusive to our platform. When the consumer wants to play Mario, Zelda, and Pokemon, they have to purchase our hardware to do so. And that preserves our overall financial model, avslutter Fils-Aime.
Er det på høy tid at Nintendo blir med i tiden, eller burde de helle fokusere på det de kan best?