Vurderte håndkontroller som sendte ut lukt

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2013-11-19

Ved første øyekast er Xbox One-kontrolleren veldig lik Xbox 360-kontrolleren, først og fremst fordi Microsoft satset på en raffinering av det gamle (og av mange elskede) designet fremfor en radikal endring. På tross av dette gikk utviklingsteamet mildt sagt drastisk til verks da de skulle forme den nye kontrolleren.

Totalt skal de nemlig ha brukt over 100 millioner dollar på å sikre en behagelig og funksjonell håndkontroller, og underveis i prosessen ble en rekke oppsiktsvekkende ideer diskutert. Blant annet vurderte de de lenge å inkludere skjermer på kontrolleren, og kanskje rarest av alt, en håndkontroller som avga ulike lukter mens du spilte:

- We looked at concepts like adding displays to the controller. We looked at concepts like adding smell. We built small slugs of different types of smells that could actually come out of a controller. Like, as you walked through a jungle, you'd smell the flora, kommenterer Microsofts Zulfi Alam til Venturebeat.

Videre forklarer han at de vurderte både små skjermer og små høyttalere bygget inn i håndkontrolleren. De valgte imidlertid å droppe dette fordi de følte det tok oppmerksomheten for mye vekk fra det som skjedde på skjermen. Om dette var en god eller dårlig avgjørelse lar vi være opp til den enkelte å avgjøre. At de gikk nøye til verks for å skape den ultimate håndkontrolleren, er derimot nokså åpenbart:

- I don't want to go into specifics, but it's over $100 million for sure. Between the tooling of the device, the investments we made in process technology, and the engineering work that went into it, we invested a lot to get this thing right, avslutter Alam.

Sony har også investert mye i å forbedre deres håndkontroller, som har både har innebygde høyttalere og en berøringsflate, ved siden av utbedret ergonomi. Hvilken håndkontroller tror du blir den beste i den påtroppende generasjonen?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake