- Det er fortsatt mye kraft i de gamle konsollene

Tekst: Tor Erik Dahl
Publisert 2013-12-11

Mannen som tidligere har ropt høyest om at bransjen trengte de nye konsollene, den legendarisk programmereren John Carmack, har nå uttalt at det fortsatt er mye uutnyttet kraft i de gamle konsollene.

Dette sier han i et intervju med Wired som ble gjort i forbindelse med at det første Doom-spillet fyller 20 år denne uken.

Carmack forteller at han på flere måter synes det er litt trist at vi har gått over til en ny generasjon, spesielt ettersom vi virkelig begynner å få full forståelse for maskinvaren i den gamle. På den annen side kan han godt forstå hvorfor folk er ivrige etter å komme seg videre.

Even to this day, I struggle a little bit with that; there's so much you can still do on the previous console generation. The 360 and PS3 are far from tapped out in terms of what a developer could do with them, but the whole world's gonna move over towards next-gen and high-end PCs and all these other things. Part of me still frets a little bit about that, where just as you fully understand a previous generation, you have to put it away to kind of surf forward on the tidal wave of technology that's always moving.

That's something that we've struggled with in every generation. And now I at least know enough to recognize that some of my internal feelings or fondness for technology that I understand or have done various things with usually has to be put aside. Because data has shown over the decades that that's usually not as important as you think it is.

Carmack forlot Id Software ganske nylig, og han jobber nå hos Oculus Rift. I intervjuet forteller han også at han mener Ids "when it's done"-filosofi har skadet studioet i det lange løp, og antyder med det at tingenes tilstand i Id Software kanskje er verre enn vi fryktet.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake