- Dungeon Keeper er latterlig

Tekst: Tor Erik Dahl
Publisert 2014-02-10

Det er ingen tvil om at vi ble henrykte da vi fikk vite at EA skulle lansere en mobilversjon av Dungeon Keeper. Det var nesten 20 år siden vi opplevde spillet for første gang, og vi så frem til å sette igang med ny ugang.

Varsellampene begynte derimot å blinke kort tid etter lanseringen. Det første vi bet oss merke i var at EA ga oss to valg for å gi spillet en karakter på Google Play - enten gi Dungeon Keeper fem stjerner, eller bli sendt til til en side hvor du kunne gi tilbakemeldinger som ikke ble publisert.

Siden den gang har EA svart at de hadde sitt på det tørre ettersom spillerne fortsatt kunne gå til Google Play for å gi en karakter. Ved å omdirigere spillerne direkte ønsket de bare å finne ut hva de kunne forbedre.

Annen kritikk har vært rettet mot mengden mikrotransaksjoner som blir presset på spilleren. Mange har vært misfornøyde med at spillet ble av typen Free-to-Play, og de mener at spillets opprinnelige kjerne har blitt forkastet til fordel for mekanikker som kun har til hensikt å tømme spillerens konto.

Spillegenden Peter Molyneux var med på å skape originalen i 1997, og selv han har nå tatt oppstilling i det stadig voksende klagekoret:

- Jeg tok meg selv i å tenke at dette er latterlig. Jeg vil bare lage en dungeon. Jeg har ikke lyst til å sette en alarm til å ringe om seks dager fordi det er tiden det tar å vente på at en steinblokk skal bli fjernet i spillet, sa han til BBC.

Til tross for kontroversene i kjølvannet av lanseringen, har EAs spill fortsatt fire stjerner på Google Play, og tre stjerner App Store. Dungeon Keeper har derimot ikke gjort det like sterkt overalt, noe som kommer tydelig til uttrykk på Metacritic.com. Her har spillanmelderne verden over gitt en gjennsnittskarakter på 46 av 100, mens vanlige brukere er ekstremt negative med 0,3 av 10.

<bild></bild>

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake