Den svenske mobilspillutvikleren King, skaperne av blant annet Candy Crush Saga, har fått mye kritikk den siste tiden.
Årsaken er ganske enkelt at selskapet har startet en kampanje for å beskytte merkevarene sine mot det de omtaler som copycats, noe publikum opplever som kynisk. Svært mange ser nemlig på Kings egne spill som direkte kopier av andre titler, selv om Kings spill har oppnådd langt større suksess.
Dette har imidlertid ikke hindret King i å fortsette kampanjen, og nylig sendte de et krav til skaperne av spillet Candy Swipe fra Runsome Apps. Da fikk de imidlertid et svar tilbake de neppe var forberedt på. I svaret går nemlig Runsome Apps-nestsjef Albert Ransom i detalj for å vise hvordan Kings Candy Crush Saga faktisk er en kopi av Candy Swipe, og ikke motsatt.
Candy Swipe ble nemlig lansert i 2010, to år før Candy Crush, og i brevet skriver Ransom følgende:
- Two years after I released Candy Swipe, you released Candy Crush Saga. The app icon, candy pieces, and even the rewarding, "Sweet!" are nearly identical. So much so, that I have hundreds of instances of actual confusion from users who think Candy Swipe is Candy Crush Saga, or that Candy Swipe is a Candy Crush Saga knockoff.
Om King trekker kravene sine (de ønsker ideelt sett å hindre alle i å bruke ordene Candy og Saga i spilltitlene sine), gjenstår å se.