Kun 1,5 prosent bruker penger på mobilspill

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2014-02-27

Spillutvalget til mobiltelefoner og nettbrett er mildt sagt rikt, men de fleste lidenskapelige spillere vil påstå at den gjennomsnittlige kvaliteten er milevis under den vi kjenner fra de mer tradisjonelle formatene. Dette gjenspeiler seg også til de grader i fordelingen av inntekter blant mobilspillene, da noen få suksesstitler tjener mesteparten av pengene.

Mobilspillene utgjør fortsatt et relativt ungt marked i bransjen, og det kommer spesielt til syne når man ser på hva slags spill som lykkes. Det veldig enkle Flappy Bird tjente på sitt beste inn svimlende 300 000 kroner om dagen i rene reklameinntekter, mens Supercells suksess, Clash of Clans, oppmuntrer spillerne til å bruke ekte penger innad i spillet. Nøkkelen ligger uansett i å spre spillet på folkemunne, noe det norskutviklede Wordfeud demonstrerte med over 20 millioner nedlastinger på verdensbasis.

På tross av suksessen til titler som dette er det veldig få som investerer noe mer enn tid i mobilspillene sine. Faktisk trenger man ikke flere enn 0,15 prosent av verdens mobilspillspillere før halvparten av inntektene er gjort rede for.

Det kommer frem av en undersøkelse gjennomført av analysebyrået Swrve, som også slår fast at de aller fleste ikke bruker en krone på spilling. Faktisk er det kun 1,5 prosent av verdens mobileiere som noen gang har åpnet lommeboka på eksempelvis AppStore eller Google Play. Likevel representerer disse 1,5 prosentene så mange kunder at mange av verdens spillutviklere ser et større potensiale i mobilplattformene enn tradisjonelle plattformer som PC og spillkonsoller.

Blant disse utviklerne finner vi eksempelvis den norske utvikleren Megapop, som lanserte strategispillet Trolls vs Vikings denne uken. Trolls vs Vikings byr på en slags norsk vri på oppskriften fra suksesspillet Plants vs. Zombies, og Megapop har vært åpne om ambisjonene deres for prosjektet. De ønsker å vise den norske spillbransjen hvordan man kan gå frem for å lykkes i mylderet av tilgjengelige titler, gjennom en modell som kan være innbringende selv under norske forhold.

Vi håper naturligvis på en norsk suksess i samme gate som finske Angry Birds eller svenske Candy Crush Saga, men man kan spørre seg om trendene i mobilspillbransjen er sunne for spillerne.

Stadig flere spill utvikles med en bevisst tanke om å utnytte kundene, ved å konstant oppfordre til kjøp innad i spillene. I mange tilfeller hemmes spillopplevelsen dersom man ikke velger å betale, og spill som Clash of Clans og Dungeon Keeper er blitt beskyldt for å være avhengighetsskapende og kyniske. Disse beskyldningene vil neppe stoppe i lys av Swrve-undersøkelsen, da det fremstår som rimelig tydelig at spillerne som faktisk bruker penger på mobilspill legger igjen betydelig summer.

Har du noen gang brukt penger på et mobilspill?

Bilde fra strategispillet Clash of Clans.

Kilde: Games Industry.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake