I USA har Representantenes hus lenge jobbet med en skattereform som tar sikte på å sikre vekst og arbeidsplasser, og samtidig lette skattetrykket for middelklassefamilier. House Ways and Means Committee har nå kommet med et forslag til reform som inneholder blant annet punkter om skattelettelser for forskning og utvikling innenfor bedrifter. Så lenge bedriftene ikke lager voldelige dataspill såklart:
- Preventing makers of violent video games from qualifying for the R&D tax credit.
Washington Examiner mener at forslaget motsier seg selv når det allerede på neste side hevder at reformen skal "stanse praksisen med å bruke skatte-koden til å plukke vinnere og tapere basert på politisk makt snarere enn økonomisk fortjeneste". De påpeker også at dataspill, voldelige eller ei, er en kunstform, og dermed beskyttet av grunnloven. Dette har tidligere blant annet blitt stadfestet av den amerikanske Høyesterett.
Forslaget treffer også bedrifter som Electronic Arts, som på ene siden utgir voldelige dataspill som Battlefield-serien, og på andre siden ikke-voldelige spillserier som Fifa 14 og The Sims. Det bringer også opp spørsmålet om hvor voldelig kan et dataspill være før utvikleren/utgiveren mister sine skattefradrag?
Lang vei til eventuell lovgivning
Are Tågvold Flaten, som er statsviter og redaktør på nettsiden AmerikanskPolitikk.no mener forslaget er å anse som et utspring av et tilbakevendende tema i den amerikanske samfunnsdebatten.
- Dette er en debatt som vender tilbake med jevne mellomrom, og særlig i etterkant av skytetragedier.
Han sier derimot at det enda er tidlig i prosessen, og at det er ingen automatikk i at forslaget vil bli vedtatt som det er etter at Representantenes hus og Senatet har behandlet det.
- Forslaget er imidlertid fortsatt på komitéstadiet i Representantenes hus, og veien fram til endelig vedtak er lang. Spillbransjen kan det med ro, enn så lenge.
Vi er likevel fristet til å parafrasere den kjente og voldelige spillserien Fallout: "Politicians, politicians never change..."