EU-kommisjonen vil begrense bruken av ordet "gratis" i spill

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2014-02-28

Er det egentlig rimelig å kalle et spill gratis når det er fylt til randen med påtrengende mikrotransaksjoner? Det er ikke Europakommisjonen så sikre på, og derfor vurderer de nå å innføre tiltak for å slå ned på misvisende "gratis"-merkelapper innen mobilspill.

I disse dager gjennomfører de faktisk møter med lokale myndigheter for å diskuterer problemstillingen. Det kommer frem av en pressemelding på kommisjonens nettsider:

• Games advertised as "free" should not mislead consumers about the true costs involved;

• Games should not contain direct exhortations to children to buy items in a game or to persuade an adult to buy items for them;

• Consumers should be adequately informed about the payment arrangements and purchases should not be debited through default settings without consumers' explicit consent;

• Traders should provide an email address so that consumers can contact them in case of queries or complaints.

Leser man litt mellom linjene kan dette tolkes som en subtil beskjed til verdens utviklere og utgivere, der kommisjonen gir dem litt tid på seg til å endre eller i det minste tone fokuset på å lure til seg ekstra inntekter i dekke av gratisstempelet, før man iverksetter lovmessige tiltak.

Tror du gratisspill som Dungeon Keeper, Candy Crush Saga eller Clash of Clans kan ha godt av strammere oppfølging, eller er måten folk bruker pengene sine en privatsak EU-kommisjonene burde holde seg unna?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake