Vi husker Diddy Kong Racing til Nintendo 64 som rendyrket spillglede, og vi glemmer ikke hvor glade vi ble da vi så kortfilmen av det som skulle bli Donkey Kong Racing til Nintendo Gamecube for 13 år siden. Traileren viste hvordan Kong-familien red på dyr fremfor å kjøre biler, båter og fly, men ett eller annet sted på veien ble utviklingen lagt ned. Nå har sjefsdesigneren Lee Musgrave fortalt hva som gikk galt i en samtale med Nintendo Life.
Donkey Kong-lisensen ble nedlagt da Rare ble kjøpt opp av Microsoft, forklarer Musgrave. Sakte forvandlet komponentene i det som skulle være Donkey Kong Racing til noe helt annet. Spilleren skulle være nødt til å ta vare på sine egne dyr, jungelen ble byttet ut med savannen og snart var Tamagotchi-aspektet viktigere enn racingen. Musgrave beskriver Sabreman Stampede, som det het, som "et søtt Grand Theft Auto i Afrika", og denne traileren viser hva han mener.
Etter en stund skulle også Sabreman Stampede bli nedlagt, og selv om han hadde investert mange timer og mye jobb i prosjektet, så konstaterer han at det antageligvis var like greit. Det gjenstår å se om vi noen gang kommer til å få se Donkey Kong Racing i ferdig form, men siden Retro Studios jobber med noe hemmelig er det lov å håpe.